آخرین اخبار
آخرین اطلاعیه ها
خبر

پنجمین سالگرد گرامی داشت شهدای حادثه سانچی

16 دی، 1401

پنجمین سالگرد گرامی داشت شهدای حادثه سانچی درس هایی که باید می گرفتیم و اقداماتی که انجام ندادیم.
 هشدارها برای آینده در روزی که می توانست به عنوان روز ملی ایمنی در دریا در نظر گرفته می شد.
 پنج سال پیش در چنین روزی ، تراژدی تلخ سانچی رخ داد و جامعه دریایی در شوک و حیرت عمیق، تعدادی از دریانوردان و جوانان رشید خود را که در خط مقدم جبهه اقتصادی تلاش می کردند از دست داد ...
هیات مدیره انجمن دریانوردان یاد این شهدا و عضو هیات مدیره انجمن شهید کاپیتان مجید نقیان را گرامی می دارد.  

فارغ از ضعفهای عمیق و ساختاری در مدیریت این بحران و عملیات امداد و نجات ، اطلاع رسانی و ... امروز و پس از پنج سال باید از مسئولین امر پرسید چقدر از این حادثه تلخ که منجر به از دست دادن کل خدمه و کشتی و خسارات و تبعات انسانی و مالی ، سیاسی و اجتماعی شده ، درس گرفته اند و چه تمهیداتی برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه در نظر گرفته اند ؟ 

فارغ از دسته بندیهای گروهی و رقابتهایی که اشخاص و گروهها برای کسب قدرت و صندلی در سازمانها و شرکتها دارند و مباحث سیاسی و امنیتی یین دولتها ، آیا علل و دلایل این حادثه دریایی بدون‌حاشیه و با کارشناسی خالص ریشه یابی شده است ؟ 

معمولا پس از حوادث بزرگ دریایی در چنین سطح و ابعادی،استانداردها و قوانین و فرآیندهای حاکم بر صنعت دریایی و کشتیرانی دچار تحولات و تغییرات عمیق و عمده ای  می گردد. (برای نمونه کنوانسیون ایمنی جان اشخاص SOLAS پس از حادثه تایتانیک درسال ۱۹۱۴ و کنوانسیون‌مقابله با آلودگی کشتی هاMARPOL  در سال ۱۹۷۸ که پس از تصادف تانکرهای نفتی در سال ۱۹۷۶ تدوین و لازم الاجرا شد،

مسلما عدم اجرای اقدامات اساسی و اصلاحات موثر و ملموس و تکرار رویه های نادرست گذشته ، زمینه ساز تکرار حوادثی مشابه از این قسم خواهد شد و انجمن دریانوردان همواره به عنوان یک مجموعه مستقل و تخصصی هشدارهای لازم را در این خصوص به شرکتها و مسئولین امر داده و می دهد.

 امیداوریم ، ۱۶ دی هر سال، تلنگر و هشداری برای مسئولین و فعالین عرصه دریا ، در تصمیمات و اقداماتشان باشد و در برخی موارد بجای کاغذ بازی و تهیه گواهینامه ها و دور زدن الزامات ، به دنبال اجرای دقیق و کامل الزامات و استانداردها ، خصوصا در مباحثی که با الزامات ایمنی و جان افراد و حفظ محیط زیست رابطه مستقیم دارند، باشند.

لذا پیشنهاد می‌گردد ، با توجه به اهمیت ، حساسیت بالا و گستردگی  ایمنی کار در دریا ، اختصاص روز ۱۶ دی در تقویم دریایی به نام " رعایت ایمنی در دریا " می تواند باعث توجه ویژه و متمرکز کارشناسان و مسئولین به این مقوله گردد. و یا در رخدادهای ملی از جمله روز "ایمنی در حمل و نقل" ( ۷ اردیبهشت ) توجه متناسب و ویژه ای به جایگاه ایمنی در صنعت حمل و نقل دریایی و مباحث مرتبط با آن، صورت گیرد.

کد خبر : 14011016296
کلیدواژه ها :
تعداد بازدید :
1047
You must be login to post comment