آخرین اخبار
آخرین اطلاعیه ها
اطلاعیه

اطلاعیه شماره 99- پیمان های جمعی شناورهای فراساحل و شناورهای با ظرفیت زیر 3000 و زیر 500 تن

11 دی، 1402

احتراما، به استحضار می رساند یکی از فصول مهم قانون کار، فصل هفتم در خصوص مذاکرات و پیمان های دسته جمعی است که در قانون مقاوله نامه کار دریایی (MLC) که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، نیز با عنوان CBA مورد تاکید قرار گرفته است ،در همین راستا و بر اساس الزامات بین المللی کار در دریا ، انجمن صنفی دریانوردان ایران به نمایندگی از فدراسیون بین المللی حمل و نقل  ITF و دریانوردان توانسته این پیمان را با شرکتهای ملی و کشتیرانی های بزرگ در حوزه سفرهای نامحدود منعقد نماید. لذا دریانوردان و مالکین بسیاری توانسته اند از مزایای این سند معتبر بین المللی، در یک دهه اخیر برخوردار گردند. اما در حوزه فراساحل و شناورهای با ظرفیت زیر 3000 و زیر 500 تن این مهم تا کنون محقق نشده است و علی رغم پیگیری ها و رایزنی های مداوم و حمایتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بنادر و دریانوردی ، اجرای آن برای شناورهای فراساحل تاکنون مغفول مانده است.
 لذا در دو سال گذشته جلسات متعدد سه جانبه با حضور نمایندگانی از سوی دولت ، مالکین شناورها و اتحادیه مالکان و دریانوردان و با هدف تدوین این سند برگزار گردیده است تا در تنظیم مفاد آن، دیدگاه همه طرفها مد نظر قرار گیرد. نهایتا جهت کسب نظر ، درافت نهایی سند مذکور که برای شناورهای بین 500 تا 3000 تن می باشد در تاریخ 1402/03/16 و شماره نامه 142028/ص به سازمان و ارگانهای مرتبط ارسال  و نظرات دریافتی در آن اعمال و مجددا در تاریخ 1402/09/20  اعلام  گردید. 
به هر حال در این سند تلاش شده تا ضمن توجه به حقوق طرفین ( دولت – کارفرما – کارگر )  و همچنین رعایت استانداردها و قوانین موجود، زمینه اجرای عملی آن فراهم گردد.
 لازم به توضیح است که این پیمان ها، اعتباری یک ساله دارند و مفاد آن هر ساله مورد بررسی و مذاکره قرار می گیرد. لذا هیات مدیره منتخب دریانوردان تصمیم گرفت تا در پایان هر سال نمونه این سند را  در اختیار عموم دریانوردان و مالکین شناورها قرار دهد. مسلما تمامی مفاد این سند  قابل مذاکره با شرکتهای کشتیرانی و مالکینی است که قصد انعقاد این پیمان جمعی را با انجمن دارند ، مسلما وجود چنین سندی باعث شفافیت در روابط بین دریانوردان و مالکین و دفاع از حقوق طرفین خواهد بود.


کلیدواژه ها :
تعداد بازدید :
535
You must be login to post comment